Beginnen met SEO: de eerste stappen om hoger in Google te komen

Zoekmachine optimalisatie is een verzamelterm voor alle werkzaamheden die op lange en korte termijn zorgen voor meer relevante bezoekers vanuit de zoekmachine.

Je kunt de vindbaarheid van een website zelden met enige mate verbeteren door een of twee kleine dingen aan te passen. Het algoritme van de zoekmachine is een complex systeem dat rekening houdt met talloze factoren en datapunten.

Hoe verbeter je de vindbaarheid van een website?

Om te begrijpen hoe je de vindbaarheid kunt verbeteren, moet je de zoeker en de zoekmachine begrijpen.

Jouw doelgroep, de zoeker, zoekt met intentie. Ze hebben problemen, behoeften en vraagstukken en proberen met de kennis die ze hebben, gericht te zoeken naar oplossingen en antwoorden.

De zoekmachine probeert die zoekintentie te begrijpen. Ze kijken naar de woorden die de zoeker gebruikt, op welke pagina’s ze klikken, hoe ze zich op die pagina gedragen en wat hun vervolgacties zijn. Blijven ze op de website? Klikken ze door? Gaan ze terug naar de zoekmachine? Gebruiken ze vervolgens een andere, maar relevante zoekopdracht? En wat doen ze daarna?

Op basis van 8 miljard zoekopdrachten per dag kunnen ze op termijn een redelijk goed beeld schetsen van wat de verschillende behoeften van de zoeker zijn en zien welke pagina’s het best inspelen op die behoeften, zodat ze de pagina’s nog beter kunnen rangschikken.

De zoeker begrijpen

Om beter vindbaar te worden moet je hetzelfde doen als de zoekmachine: de zoeker begrijpen. En daarna op basis van die informatie pagina’s maken die beter zijn dan de concurrenten.

Je hebt niet de data en het algoritme die de zoekmachine heeft, maar je hebt wel andere tools:

  • je kunt de huidige zoekresultaten bestuderen en daar conclusies uit trekken
  • je kunt de intentie, gevoelens en behoeften van de doelgroep met wat inzet en empathie beter begrijpen dan een algoritme
  • jij hebt echte expertise over jouw vakgebied

Wanneer je focust op slechts één van die tools, dat staat de weg open voor een concurrent om voor je te blijven of je in te halen. Je moet ze allemaal inzetten.

Het doel is dan niet alleen om een pagina te maken die beter is dan de huidige resultaten, maar ook om jouw kennis, skills, begrip, ideeën en expertise te gebruiken om gaten op te vullen en extra dingen toevoegen die andere mensen vergeten.

  • Het gaat niet alleen om het praten over de juiste onderwerpen.
  • Het gaat ook niet alleen om inhoudelijk de beste te zijn.
Het gaat om de hele zoekervaring.

Je kunt het vergelijken met het bijwonen van een congres met twintig presentaties, waarbij een bezoeker tijd heeft om vier presentaties bij te wonen en maar één presentatie als beste te beoordelen.

Hoe komt jouw presentatie op plek #1?

Het begint en eindigt niet met jouw presentatie. Je moet breder denken.

Je moet eerst zorgen dat mensen jouw presentatie bijwonen. Anders kun je ook niet als #1 gekozen worden.

Dus het begint al ver voor het congres. Het gaat om jouw bekendheid. Jouw autoriteit. Dus dat betekent werken aan jouw aanwezigheid en achterban op social media en andere websites. Hoe meer mensen je kennen, mogen en vertrouwen, hoe sneller ze kiezen om jouw presentatie bij te wonen. Zo werkt het ook met SEO.

En dan gaat het om het onderwerp en de naam van de presentatie.

Strijden om aandacht

Stel, je hebt een presentatie over hoe beoordelingswebsites reviews en SEO gebruiken en hoe ze geld verdienen. Je komt met een beschrijvende naam: Reviews and SEO: time span en frequency. Die titel zou er niet uitspringen naast 19 andere titels. Die titel spreekt een hele kleine doelgroep aan en het klinkt niet echt als iets waar je weggeblazen van wordt.

‘Weaponized SEO’ is al een stuk levendiger en interessanter. Maar het gaat ook om het verwachtingspatroon. Je moet duidelijk zijn wat je gaat vertellen. Dus dan kan het worden: Weaponized SEO: How review websites (mis)use SEO and reviews to earn money. Zo klinkt het een stuk actiever en interessanter voor een bredere doelgroep.

Bij SEO draait het ook om de interesse te pakken. Dat doe je met interessante koppen en onderscheidende titels. Zo strijdt je in de zoekresultaten ook met een tiental andere websites die over precies hetzelfde onderwerp schrijven. Hoe val je dan op? Hoe wordt je gekozen? Alleen de nummer 1 hoeft zich niet echt te onderscheiden

Okey, de zaal van jouw presentatie is volgeboekt. Gefeliciteerd.

Maar dan heb je nog niet gewonnen. Het begint  pas. Je wordt niet als de #1 gekozen door een artikel monotoon voor te lezen – ook al is de inhoud van de bovenste plank. Je gaat waarschijnlijk ook niet winnen met een Powerpoint die alleen maar witte pagina’s heeft waar heel veel of heel weinig woorden opstaan.

Het gaat om de hele ervaring

En het gevoel dat de doelgroep heeft na de presentatie.

Denk terug naar alle presentaties en lessen die jij hebt meegemaakt. Wat maakte indruk? Wat was de energie? Wat werkte? En wat niet? Dezelfde lessen kun je met SEO gebruiken. Je moet zorgen dat de tekst gelezen wordt. Dit betekent dat de teksten niet alleen inhoudelijk moeten zijn, maar ook vermakelijk en de lezer constant nieuwsgierig maken.

Er zijn honderden manieren om een tekst (en een presentatie) beter en leuker te maken. En het is afhankelijk van de zoekopdracht welke combinatie aan methoden het best werkt.

Je kunt denken aan:

  • Een interessante eerste zin
  • Persoonlijke verhalen
  • Echte voorbeelden
  • Harde data
  • Grafieken, tabellen en onderzoeken
  • Humor
  • Koppen die als stopborden functioneren
  • Foto’s, video’s en illustraties

Kortom: is het een soort presentatie of soort webpagina die je met trots kan aanraden aan vrienden en collega’s?

De presentatie die inhoudelijk het beste is, wordt niet altijd als beste beoordeeld. Dat is ook met SEO. De inhoud is belangrijk, maar niet allesbepalend.

Wie kan het hoogst scoren?

  • De presentatie met de beste ervaring
  • De meest interessante presentatie
  • De leukste presentatie
  • De presentatie met de bekendste presentator
  • De presentatie die het meest bekeken en gedeeld is.

En bijna altijd scoort de beste presentatie op meerdere vlakken goed.

SEO voorbeeld: een pagina maken die hoog kan scoren in de zoekmachine

We nemen de zoekopdracht: winterbanden

Wat voor soort pagina verdient het om op de #1 plek te kopen?

Benader de vraag altijd eerst vanuit de zoeker. Vanuit jezelf. Wat verwacht je op die pagina? Waar kijk je naar? Waar hoop je op? En hoe kunnen ze je positief verrassen? Denk er even over na.

Een pagina vol met winterbanden is niet voldoende. Dat doet iedereen en je speelt dan niet in op de behoefte van een zoeker. Eén zoekopdracht representeert namelijk zelden één hele korte vraag. Een zoekopdracht kan bij verschillende mensen andere dingen betekenen. Ze hebben andere ervaringen, kennisniveaus en benaderingen.

Laten we hardop nadenken wat de ideale pagina zal zijn.

  • We willen een betrouwbaar bedrijf. Misschien een naam die we kennen.
  • We willen goede kwaliteit, voor een redelijke of lage prijs.
  • We willen een bedrijf die in de buurt zit – of de banden thuis kan bezorgen

Misschien heb je wat bijbehorende vragen: wanneer moet ik winterbanden erop zetten? Hoe doe ik dat? Of kan iemand dat voor mij doen? Hoeveel kost het? Heb je ze eigenlijk wel nodig voor jouw situatie? Hoe lang gaan ze mee?

En misschien het belangrijkste: uit welke banden heb ik de keuze voor de specifieke afmetingen van mijn auto? En hoe verschillen die banden van elkaar? Zodat ik zelf een keuze kan maken.

Kortom: ik wil, naast wat antwoorden op wat vragen, een plek waar ik mijn auto in kan vullen of mijn afmetingen en dat ik daarna een paar opties krijg, waarin duidelijk staat wat de voor- en nadelen zijn van elke band. Een goedkope keuze, een premium keuze, een vertrouwde keuze en een paar die heel goed zijn in specifieke situaties.

De perfecte pagina is dus niet een pagina met een lading verschillende winterbanden, maar een pagina die de vragen, behoeften en zorgen die hierboven op de beste manier behandelt. Waarbij alles overzichtelijk blijft. En de belangrijkste vragen worden eerder behandeld dan anderen, terwijl ik wel weet dat die andere vragen behandeld worden. Dit is flink puzzelwerk.

Een groot deel van SEO is daarom het proces van het uitvogelen van die behoeften, het indelen van de pagina op basis van die behoeften en zorgen dat die behoeften beter worden behandeld dan anderen.

Het kan al helpen om met die vraagstukken in je achterhoofd de top drie zoekresultaten op het zoekwoord te bekijken. Zoek maar eens op winterbanden. Hoe pakken de pagina’s die het hoogst ranken het aan? En zoek daarna ook eens op het Engelstalige zoekwoord: wat voor soort pagina’s scoort wereldwijd het beste?

Je zult dan waarschijnlijk meerdere dingen opmerken die sommige pagina’s goed doen en meerdere dingen die ze niet goed doen. Al die informatie plus je eigen ingevingen uit het beantwoorden van de bovenstaande vragen over het zoekwoord, de intentie en de doelgroep kun je gebruiken om een betere pagina te maken.

Je rankt zelden met één pagina goed

We hebben het al een paar keer behandeld. SEO gaat over autoriteit, vertrouwen en expertise. Eén losse pagina op een kleine website kan heel goed ranken, maar zo’n pagina heeft veel meer kwaliteitsignalen nodig dan een goede pagina op een website die als een autoriteit en expert wordt gezien.

Daarom is het verstandig om te gaan voor meerdere, vaak tientallen, bovengemiddelde pagina’s over het onderwerp waar jij op wilt ranken.

Iedere pagina kan gericht zijn op een specifiek of gerelateerd zoekwoord, dat dan ook voor bezoekers kan zorgen. Maar dit kunnen ook een paar pagina’s zijn die niet gericht zijn op specifieke zoekwoorden, maar het wel goed doen bij jouw doelgroep en vakgenoten.

SEO fase 1: Waar start je mee?

Het is waarschijnlijk verstandig om je in het begin niet druk te maken over efficiëntie en de ‘perfecte’ handelingen.

Het informeren over alles wat met SEO mogelijk is, het analyseren van alle data en op basis van die data efficiënte beslissingen maken duurt erg lang, kan complex zijn voor beginners en helpt je waarschijnlijk veel minder dan je verwacht.

Je kunt in het begin het best focussen op het uitbreiden en verbeteren van je huidige website met een oog op de zoekende doelgroep en een gewoonte aanleren om meer aanwezig te zijn online.

Noteer alle vragen en problemen die jouw doelgroep omtrent jouw onderwerp heeft. Vragen die ze zouden googelen. Probeer elk onderwerp uit te breiden met verdiepende en gerelateerde vragen. Visualiseer de situatie waarin de lezer zit.

Begin daarna te schrijven. Kies een onderwerp en probeer het onderwerp zo goed en uitgebreid mogelijk te behandelen. Maak het leuk voor jezelf en interessant voor de lezer. Maak beschrijvende en interessante koppen. Verbeter en scherp het artikel daarna nog twee keer aan, verzin een titel waarin de woorden staan die het onderwerp omschrijven en die interesse wekt. Publiceer het artikel en promoot het een aantal keer op social media en mogelijk andere relevante websites.

Herhaal dit tien keer. Bedenken, uitwerken, leuk maken en promoten. Maak er een gewoonte van. Vaste dagen, vaste tijdstippen. Focus op het maken van content die inspeelt op een specifieke behoefte, maar die interessant genoeg is om populair te worden op social media. Hoe meer bovengemiddelde artikelen je op jouw website hebt en hoe groter jouw bereik is, hoe makkelijker SEO wordt – en hoe hoger je rankt.

SEO fase 2

Na het leggen van de basis en het doorbreken van de barrière om structureel te schrijven en publiceren, kun je gerichter te werk gaan.

De informatiebehoefte van de zoeker kun je grofweg indelen in 6 fasen

  • Verkennen
  • Verdiepen
  • Vergelijken
    • Alternatieve oplossingen
    • Concurrenten
  • Kiezen / kopen
  • Gebruiken

Het meeste zoekvolume is verspreid onder zoekwoorden die bij de categorie ‘verkennen’ en ‘verdiepen’ horen. Waarschijnlijk gevolgd door ‘gebruiken’.

De meest winstgevende zoekwoorden zijn de koopgerelateerde zoekwoorden en de vergelijkende zoekwoorden. Op deze zoekwoorden zit relatief gezien weinig zoekvolume en de meeste concurrentie. Daarnaast plaatst Google veel en grote advertenties bij zulke koopgerelateerde zoekwoorden, die er uitzien als normale zoekresultaten. De zoeker moet meestal scrollen om bij de organische zoekresultaten te komen.

Een beginnersfout bij SEO is dat veel starters zich alleen focussen op koopgerelateerde zoekwoorden. De zoekopdrachten die direct geld op kunnen leveren.

Het lukt bijna nooit om direct op zulke woorden te ranken en dat werkt demotiverend. Het is verstandiger om eerder in die trechter beginnen, bij verkennen en verdiepen, met het doel om je naamsbekendheid te vergroten, bezoekers aan te trekken en vast te houden. Niet iedereen doorloopt elke fase namelijk via de zoekmachine – of zelfs op volgorde. Sommige fasen worden vaak overgeslagen. Een deel blijft plakken bij de websites die ze bij vorige fasen hebben leren kennen. Soms gaat een persoon van verkennen naar kopen in vijf minuten, op een pagina.

Informatiebehoefte

Breng de informatiebehoefte van de doelgroep in kaart door onder andere te zoeken op gerelateerde woorden en te kijken naar de specifieke en gerelateerde zoekopdrachten die Google geeft. Bestuur de websites van collega’s. Kijk internationaal. Gebruik de zoekwoordplanner van Google.

Probeer daarna de gaten op jouw website te vullen. Zorg dat elke fase behandeld wordt. Het liefst op verschillende manieren voor verschillende doelgroepen. Zorg dat de pagina’s logisch met elkaar linken.

Als je alles op één hoop gooit, dan is het een hele boel werk. Maar SEO is geen los project. Net als autoriteit en vertrouwen bouw je het over een lange tijd op. Het is een sneeuwbal die steeds groter wordt. Hoe groter die wordt, hoe meer resultaten je zult zien. Het kan vaak maanden duren voordat je flinke resultaten ziet.

Het fijne is dat al het bovenstaande werk niet alleen voor een betere vindbaarheid zorgt. Alles zorgt individueel voor meer bezoekers en naamsbekendheid (met goede promotie) en een betere ervaring op jouw website.