Hulp bij het bedenken van een domeinnaam & 15 tips
Een sterke domeinnaam verzinnen is al lastig genoeg en met meer dan 6+ miljoen geregistreerde .nl domeinen lijkt het bijna onmogelijk. Maar geen zorgen, wij helpen je met tips en een handige suggestietool.
Een nieuwe sterke domeinnaam bedenken
Om een goede domeinnaam te bedenken die nog vrij is, moet je beginnen bij de basis. Wat maakt een domeinnaam goed? Hoe verzamel je ideeën? Welke tools kunnen ons helpen?
Laten we starten met de ‘eigenschappen’ van een sterke domeinnaam.
Wat is een sterke domeinnaam?
Let bij bedenken van een domeinnaam op de volgende richtlijnen:
- De domeinnaam is niet te lang
- De domeinnaam is gemakkelijk te onthouden
- De domeinnaam heeft niet meer dan 1 koppelteken
- De domeinnaam is makkelijk uit te spreken en te spellen
- De domeinnaam wordt niet verkeerd geïnterpreteerd
Dit zijn 5 richtlijnen. Richtlijnen zijn handig, maar het zijn geen regels. Kies uiteindelijk voor de naam die het best bij jou en de website die jij wilt bouwen past.
Is je domeinnaam nog vrij?
Domeinnaam suggesties
Controleer via onze suggestietool of jouw domeinnaam nog vrij is. Is deze nog beschikbaar? Leg deze dan direct vast. Is de domeinnaam niet meer beschikbaar? Geen paniek, onze suggestietool genereert een hoop mooie alternatieven voor jou.
- Eenvoudig in gebruik
- Ruim aanbod aan domeinnamen
- Direct je domeinnaam vastleggen
Wat voor domeinnaam moet ik kiezen?
Dit is vaak ook de verlenging van de vraag. Wat voor bedrijfsnaam wil je?
Alle domeinnamen zijn grofweg in te delen in twee groepen. Merkgerichte domeinnamen en beschrijvende domeinnamen.
Waarom een merkgerichte domeinnaam vastleggen?
Over het algemeen is het makkelijker een ‘brand’ om een (unieke) naam heen te bouwen dan om een beschrijvende domeinnaam. Zo zal men sneller ‘Google’ sneller onthouden dan ‘snellezoekmachine’.
Als jij je bedrijf als identiteit wil presenteren, dan is het verstandig om een merknaam te kiezen.
Waarom een beschrijvende domeinnaam registreren?
Beschrijvende domeinnamen worden vastgelegd, omdat een potentiële bezoeker direct aan de domeinnaam kan zien waar de website over gaat en op wie de website zich richt.
Of een combinatie
Je kan natuurlijk ook voor een combinatie van een uniek woord (of naam) en een beschrijvend woord als domeinnaam kiezen, StudioAmy, bijvoorbeeld.
Tips om een domeinnaam te verzinnen
Laten we nu even extra tips bespreken die jij kan gebruiken bij het bedenken en verzinnen van een domeinnaam. Heb je een domeinnaam bedacht? Gebruik dan de domeinnaam check om te controleren of de domeinnaam nog beschikbaar is.
1. Bedenk woorden of zinnen die gerelateerd zijn aan hetgeen wat jij aanbiedt
Stel, je verkoopt audiobooks. Dan wil je eigenlijk zoveel mogelijk woorden opschrijven die te maken hebben met geluid en boeken. Audible is bijvoorbeeld hoorbaar in het Engels.
2. Out of the box denken
Wat voor woorden hebben een relatie bij bijvoorbeeld geluid en boeken? Je kan dan komen op verhalen, vertellen, sprookje, helden, plot, personages, schrijven etc. Storytell is een combinatie van twee gerelateerde woorden.
3. Domeinnaam met het product of de dienst dat je levert
Een beschrijvende domeinnaam kan bestaan uit het product of de dienst die je levert. Hoe specifieker je het product of de dienst beschrijft, hoe groter de kans is dat de domeinnaam beschikbaar is.
Zo zal de kans groter zijn dat advocaten.nl bezet is dan advocaatfamilierecht.nl.
4. Lidwoorden en voorzetsels
Veel losse woorden zijn al vastgelegd als domein. Maar je kunt aan veel woorden een lidwoord of voorzetsel toevoegen. volleagenda.nl bijvoorbeeld. Of opvakantie.nl, totmorgen of degezondebakker.
5. Koppel een woord met een woord dat een plek omschrijft
Denk aan woorden zoals: studio, plek, centrum, plaats, spot.
Je kunt zulke woorden koppelen met namen of met meer relevantere woorden.
Voorbeelden: hoorcentrum, werkspot, koffiestudio, kimstudio.
6. Product of dienst in combinatie met een werkwoord
Wanneer iemand naar een product of dienst zoekt, gebruikt de zoeker vaak ook een of meerdere werkwoorden in de zoekopdracht.
Om beter gevonden te worden op het product die je aanbiedt in combinatie met een veelgebruikt werkwoord zou je een combinatie van die twee kunnen vastleggen. Bijvoorbeeld; villaspanjehuren.nl of fietsbandenvervangen.nl
7. Verander het woord in een persoon of activiteit
Vaak kan een omschrijving ook een werkwoord worden of een persoon.
Hier een paar voorbeelden:
Restaurant -> bourgondier -> koken -> kok -> eten -> gast -> chef -> ober -> sommelier -> uiteten -> op pad.
8. Merknaam in combinatie met wat je aanbiedt of wat je doet
Een combinatie van een merknaam en de dienst die je aanbiedt is natuurlijk een sterke middenweg. Bijvoorbeeld Merxadvocaten.nl of Japoschilders.nl
9. Vraag vrienden, collega’s of familie op hulp
De beste domeinnaam kan uit een verwachte of onverwachte hoek komen. Vraag de mensen die je kent om hulp.
10. Mix woorden met elkaar
Er is een YouTube kanaal die elke vrijdag een video plaatst over wetenschap. In het Engels is dat Friday Science. Koppel die woorden en je hebt frisci.
11. Meervoud
Je zou ook een meervoudsvorm kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld: Schildersinutrecht.nl of websiteslatenbouwen.nl
12. Mix meerdere tips
Stel, je vindt dat het woord overthinking het beste jouw website en jouw insteek beschrijft, als coach voor mensen die geparalyseerd worden door hun gedachten, maar de domeinnaam is bezet.
Dan kan je gaan voor overthinker. Is die bezet? Dan kan je voor meervoud overthinkers gaan. Die bezet? TheOverthinkers. Ook bezet? Smartoverthinkers.
13. Domeinnaam bedenken met cijfers
De cijfers 2 en 4 worden redelijk vaak gebruikt in een domeinnaam. Dit komt doordat de Engelstalige uitspraak van de cijfers 2 en 4 erg lijken op de woorden; to en for. Bijvoorbeeld: love2sell.nl of food4u.nl
14. Synoniemen
Waarschijnlijk heb je op dit moment al een aantal domeinnamen met de domeincheck gecontroleerd.
Zijn ze allemaal bezit? Zoek dan eens naar een synoniem van jouw bedachte domeinnaam. Had je bijvoorbeeld Beterleven.nl als domeinnaam bedacht? Dan zou je een synoniem van ‘leven’ of ‘beter’ kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld: betereleefwijze.nl, welvarendleven.nl, blakendeleefstijl.nl of bergopwaartsleven.nl
Je kan de synoniemen van een woord checken via synoniemen.net.
15. Domeinnaam verzinnen in een andere taal
Kijk eens wat het Engelstalige, Franstalige, Spaanstalige of Italiaanstalige woord van jouw idee is. Misschien is die nog beschikbaar! Zo is ‘buona vita’ de Italiaanse vertaling van ‘lekker leven’. Ook een leuke domeinnaam om te kopen.
Domeinnaam bedenken? Doe niet te moeilijk
Een domeinnaam hoort vaak bij de eerste indruk, maar die eerste indruk wordt snel ingekleurd met de website, de teksten, jouw persoonlijkheid en afbeeldingen. De saaie domeinnaam kan de meest levendige imago hebben. Niemand denk bij Heineken meer aan het woord of de naam van de eigenaren, ze zien groen voor zich en mensen die samen een biertje drinken in de zon.
En zo YouTube eigenlijk ook een naam die vrij simpel is. Vertaald zou het iets zijn zoals jouwtv.
Verder heb je nog andere simpele bekende namen, zoals practical, engineering en code academy.
Hoe komt Amazon aan haar naam?
Vroeger stonden webbedrijven vaak ik in lijsten die op alfabetische volgorde stonden. Jeff Bezos wou daarom een domeinnaam die met de letter A begon. Hij pakte het woordenboek erbij en kwam zo op de naam Amazon, de naam van de breedste rivier in de wereld, wat ze een mooie naam vonden voor de grootste boekenwinkel in de wereld.
Maar Amazon was niet de eerste naam die ze bedachten. Eerst dacht hij aan Cadabra, maar die naam werd afgekeurd toen een advocaat de naam verkeerd uitsprak als Cadaver (dat betekent lijk in het engels). Daarom zijn twee tips voor een sterke domeinnaam ook ‘De domeinnaam wordt niet verkeerd geïnterpreteerd’ en ‘De domeinnaam is gemakkelijk te onthouden’. Ook dacht Bezos aan de naam Relentless, maar die werd ook afgeslagen. Misschien om drie andere domeinnaam tips: de naam Amazon is korter, makkelijker te onthouden en op te schrijven.
Wat kun je met een domeinnaam?
Een domeinnaam is een overzichtelijk webadres. Iedereen kan een domeinnaam registreren en iedereen mag zelf bepalen naar welke bestanden het webadres verwijst.
Veel domeinnamen verwijzen naar een eigen website of naar een bestaande website, dat wordt ook wel een doorverwijzing genoemd. Een andere grote groep domeinnamen staan geparkeerd. Een geparkeerde domeinnaam is een adres, zonder bestemming. Het voordeel hiervan is dat anderen de domeinnaam niet meer kunnen vastleggen.
Wat doen na het kiezen van een domeinnaam?
Heb je een domeinnaam verzonnen die nog vrij is?
Dan is de vraag of je direct een website wil bouwen. Dat is tegenwoordig niet zo enorm lastig. Met een WordPress hostingpakket heb je in 5 minuten een simpele website online. En die website kun je verder uitbouwen met de deze WordPress handleiding.