Eigen webwinkel starten? Tips en handleiding webshop beginnen

Wanneer je een webwinkel wil starten, moet je antwoord kunnen geven op een aantal vragen.

  1. Wat ga ik verkopen? Welk product?
  2. Waar haal ik het product vandaan?
  3. Hoe maak ik een webwinkel?
  4. Hoe bereken ik de prijs van elk product?
  5. Hoe krijg ik bezoekers?

In dit artikel probeer ik je niet alleen te helpen om antwoorden te vinden op deze vragen, maar gaan we ook alvast de eerste stappen zetten naar een eigen webshop. Hoewel het beginnen van een webshop geen fluitje van een cent is, is het niet enorm lastig.

Binnen een paar avondjes zouden we al een mooie webwinkel online kunnen hebben staan.

Laten we direct beginnen.

1. Wat ga ik verkopen? Waarin ga ik een webshop beginnen? Welk product ga ik aanbieden?

De eerste regel van succesvol ondernemen is:

  • Maak iets dat mensen willen.

Om de regel nog scherper te formuleren:

  • Maak iets waar genoeg mensen genoeg voor willen betalen.

Het is zonde als je honderden of duizenden uren steekt in het opbouwen, runnen en promoten van een webshop, wanneer de webshop niet genoeg omzet om de moeite waard te zijn.

Er zijn een paar dingen waar je moet rekening houden bij het uitkiezen van een product om te verkopen.

  1. De vraag: is er behoefte aan het product?
  2. Het volume: hoeveel mensen willen het product en hoe vaak is er een herhaalaankoop?
  3. De concurrentie: hoe sterk zijn de concurrenten?
  4. De prijs: hoeveel winst is er per verkocht product?

Wanneer je nog geen product hebt bedacht dan kan het lonen om een grondige analyse te doen in de behoeften van de doelgroep en jouw interesses.

Stel, je wilt een kleding webshop beginnen. Je wilt alle soorten kleren aanbieden. Genoeg vraag? Ja. Hoeveel mensen? Heel veel. Concurrentie? Heel sterk. Winst per product? Dat ligt aan het soort product en waar je het product vandaan haalt. Maar meestal is het niet zoveel. Je hebt dus heel veel klanten nodig in een markt waar enorm veel concurrentie is. Is het mogelijk? Sure, maar misschien niet de beste keuze.

Je zou dan wel kunnen kiezen om een kleding webshop te starten speciaal voor een kleine groep mensen. Je hebt dan minder concurrentie en je kan meer per product verdienen. Bijvoorbeeld kleding voor stevige mannen (en dan ook zulke modellen gebruken). Of zwangerschapkleding. Of kleding voor vrouwen die werken op een kantoor.

Er hoeft geen enorme behoefte zijn aan het product als de winstmarge hoog is. Het is meestal zelfs slimmer om als starter dure producten te verkopen die juist interessant zijn voor een kleine groep mensen, zoals hobbyfotografen, dan producten met een lage winstmarge die voor heel mensen interessant zijn, zoals vrouwenkleding.

Waar haal ik het product vandaan?

Logistiek is het organiseren van de goederenstroom. Erg belangrijk.

Waar moet je op letten?

  • Bij wie koop je in? Leveranciers kan je bijvoorbeeld vinden via alibaba.com.
  • Wat is de responsetijd van de leverancier
  • Wat is de levertijd van de leverancier
  • De kosten per product (inclusief douanekosten)
  • Hoe krijg jij het product naar de klant?
  • Wat heb je daar allemaal voor nodig?
  • Hoeveel kost dit per product?
  • Ga je met voorraad werken (en dus korte verzendtijden) of zonder voorraad (en dan met langere verzendtijden, maar minder risico?).

Inkoop?

Stel, je koopt elektronische hoverboards in bij een leverancier in China. Dan moet je rekening houden met zowel de responsetijd en een lange levertijd. Het kan weken of maanden duren voordat een bestelling binnen is.

Verder moet je rekening houden dat de kosten per product omlaag gaat wanneer je grotere hoeveelheden bestelt. Koop je één hoverboard in, dan betaal je bijvoorbeeld € 250,00. Koop je er tien? Dan betaal je bijvoorbeeld € 220,00 per stuk. En zo verder.

Veel beginnende webshops kopen om die twee redenen in het begin vaak veel in.

Dit is vaak ook direct de grootste fout van startende webwinkels. Wanneer je veel producten koopt, moet je veel verkopen. En dat gebeurt niet altijd. Dit betekent dat je dan voor een groot bedrag een grote voorraad hebt waarvan je niet zeker weet of het uberhaupt verkocht wordt.

Vaak is het slimmer om als beginnende webwinkelier eerder ‘out-of-stock’ te gaan dan een te grote voorraad te hebben. Wanneer een product goed loopt, kan je meer bestellen. Zo hou je het risico beperkt. Hoe beter je begrijpt hoeveel je verkoopt, hoe betere beslissingen kan maken.

Hoe maak ik een webshop? Welke webwinkel software kan ik gebruiken?

Je kan het op drie manieren aanpakken.

  1. Je kan zelf een professionele webshop bouwen met WordPress en WooCommerce. Dit is makkelijker dan het klinkt.
  2. Je kan een commercieel webshoppakket kopen (dit kost enkele tientallen euro’s per maand en soms moet je per sale ook wat betalen).
  3. Je kan een webshop op maat laten maken (vanaf +- € 5.000).

Wij gaan nu kort de eerste optie bespreken.

Een WooCommerce webwinkel beginnen

WordPress is het populairste content management systeem ter wereld. Er zijn (tien)duizenden WordPress thema’s en plugins beschikbaar, waarmee je bijna elke denkbare website kan maken.

WooCommerce is een plugin waarmee je een WordPress website verandert in een WordPress webshop. WooCommerce is het populairste webshopsoftware ter wereld. Er zijn ook nog eens duizenden plugins en thema’s beschikbaar om een mooie en professionele webshop te bouwen. En de kers op de taart. WordPress en WooCommerce zijn allebei gratis.

Wat hebben we nodig?

Dit betekent dat je alleen voor hosting, een domeinnaam en een SSL-certificaat (nodig voor het veilig versturen van gegevens) hoeft te betalen.

Bij elkaar kost dit ongeveer € 30,00 per maand (met het WordPress compleet hostingpakket van xel). Dit maakt een WooCommerce website ook direct de goedkoopste optie om een webshop mee te maken.

Voor een eenmalig bedrag van ongeveer € 50,00 heb je een professioneel design (die kan je kopen bij Thema marktplaatsen, zoals ThemeForest.net) waar je anders het honderdvoudige voor moet betalen.

Hoe maak ik een WooCommerce webshop? Stappenplan

In het kort:

  • Koop het WordPress compleet hostingpakket van € 30,00 per maand bij xel.
  • Installeer de plugin WooCommerce en loop het set-up menu door.
  • Koop een professioneel thema bij ThemeForest en installeer deze.
  • Meld je aan bij de betaalprovider Mollie en koppel het aan WordPress
  • Vul de website met producten

Hosting

Het WordPress website hostingpakket van € 30,00 per maand is perfect voor WordPress websites met een webbshop.

  • WordPress wordt automatisch geinstalleerd
  • Je krijgt een gratis domeinnaam (.nl, .eu, .be of .com)
  • Je krijgt een gratis SSL-certificaat
  • Je website is 4-6x zo snel als normaal. Snelheid is erg belangrijk bij webshops
  • WooCommerce draait snel op deze hosting
  • Je krijgt ondersteuning bij WordPress en WooCommerce vragen

De laatste is erg handig. Bij het bouwen van een webshop zou je vast en zeker een paar keer ergens niet uitkomen. Dat het koppelen van de betaalprovider niet lukt bijvoorbeeld. Je kan dan xel bellen of mailen en zij helpen je dan stap voor stap verder.

Bekijk de WordPress hostingpakketten

Handleiding: jouw eigen WooCommerce webwinkel starten

Voor de volgende stappen (het installeren van WooCommerce, het kopen van een thema etc) hebben we handleiding.

Bekijk de handleiding: Eigen WordPress webshop maken met WooCommerce.

Na het bestellen van een hostingpakket moet je een paar uurtjes wachten voordat je WordPress website online staat. Daarom kan je het best de bovenstaande handleiding in een ander venster openen en dit artikel verder lezen.

We gaan het nu over de laatste twee onderwerpen hebben

  • Hoe bereken ik de prijs het elk product?
  • Hoe krijg ik bezoekers?

Hoe bereken ik de prijs het elk product?

Om de prijs van een product te berekenen moet je eerst alle kosten in kaart brengen.

Je kan de kosten in twee groepen indelen:

  • Kosten per product
  • Maandelijkse kosten

Denk bij kosten per product aan de inkoopkosten min de BTW, verzendkosten, verpakkingsmateriaal etc. Bij maandelijkse kosten moet je denken aan opslagruimte, huur, (internet)-abonnementen etc.

Daarna moet je nog rekening houden met de winst. Hou er wel rekening mee dat je inkomensbelasting over dit bedrag moet betalen.

Tot slot moet je nog de BTW erbij rekenen. Meestal is dit 21%.

Voorbeeld (kosten zijn versimpeld)

  • Inkoop van het product – BTW = € 100,00. Je denkt 30 producten te verkopen.
  • Verzendkosten + verpakking = € 10,00 per product.
  • Maandelijkse kosten zijn: € 500,00.  € 500,00 / 30 (producten) = € 16,70 per product
  • Je wilt € 1.500 netto winst. Dit bedrag is dan +-58% van de brutowinst (als we 42% inkomensbelasting aanhouden). € 1.500 / 58 = ongeveer € 25,90.
    € 25,90 x 100 = € 2.590 bruto winst.  € 2.590 / 30 (producten) = € 86,30 per product.

Totaal = € 213,00.

Daarbij komt nog 21% BTW.

€ 213,00 * 1,21 = € 257,30. Dat is dan de verkoopprijs.

Maar nogmaals, dit zijn versimpelde (en waarschijnlijk niet kloppende) kosten. Breng daarom zelf alle kosten in kaart en maak een goede berekening.

Hoe krijg ik bezoekers voor mijn webwinkel?

En dan komt misschien wel het lastigste. Of tenminste, het meest tijdrovende.

Marketing.

Hoe krijg je jouw doelgroep naar jouw webshop?

Ik kan direct beginnen met het opnoemen van tactieken zoals bloggen, SEO, social media etc. Dat ga ik niet doen.

De achterliggende vraag is belangrijker.

Waarom moeten ze op jouw website komen? Je moet ze een reden geven. Stap in de schoenen van de doelgroep en denk hard na over wat redenen kunnen zijn om jouw website te bezoeken. En dan bedoelen we niet ‘Ze willen mijn product’. Jouw concurrenten hebben namelijk het product ook.

De twee punten waar jij je op moet focussen

  • Los het achterliggende probleem op
  • Los het probleem anders op dan je concurrenten (onderscheidend vermogen).

Stel je verkoopt autobanden.

Wanneer jij je alleen gaat focussen op het webshopgedeelte, dan ben je geheel afhankelijk van mond-tot-mondreclame of advertenties om bezoekers en klanten naar jouw webwinkel te drijven.

Je bent alleen interessant voor de mensen die op dit moment banden nodig hebben.

Het is slimmer om een paar stappen voor die fase bekend te zijn bij de doelgroep. Je doelgroep is dan niet alleen een stuk groter, maar er is minder concurrentie en de kans dat iemand bij jou koopt is groter?

Hoe doe je dat?

Door een top of the mind positie te bemachtigen en/of door zichtbaar te zijn wanneer ze informatie zoeken.

Dan focus je net alleen op het aanbieden van autobanden, maar je helpt de lezer – de doelgroep – met het oplossen van het achterliggende probleem.

Bijvoorbeeld:

  • Hoe vervang je een autoband?
  • Wat voor winterbanden heb ik nodig?
  • Wanneer moet je een band vervangen
  • Met de auto op wintersport

Al die problemen kan jij op jouw website behandelen. Je kan filmpjes maken, e-books, blogartikelen, handleidingen etc. Wanneer jij dit beter doet dan jouw concurrenten, dan zullen mensen jouw content aanraden aan anderen, zal je hoger gaan ranken.

Welke marketingtactiek je ook gebruikt, denk goed na over de reden dat de zoeker op jouw website moet komen. Geef ze een duidelijke reden.