Hoe gebruik je AI op een succesvolle manier voor jouw website?
We worden overspoeld met informatie en misinformatie over AI. Of je nu blij of misschien zelfs angstig bent over de komst van AI, één ding is zeker: we kunnen er niet meer omheen. Misschien herinner je je het filmpje uit 1998 waarin mensen reageren op de opkomst van mobiel bellen. Velen van hen zagen er geen nut in. “Je hebt thuis toch ook een telefoon en er zijn genoeg telefooncellen?” Inmiddels zijn telefooncellen uit het straatbeeld verdwenen en is de mobiele telefoon een groot onderdeel van ons leven geworden. Het is bijna lachwekkend om de oude reacties uit 1998 terug te zien. Zullen mensen over 10 jaar ook zo terugkijken op ons?
Verdwijnen alle tekstschrijvers en laten we alles door AI schrijven? Er zijn websites die dit doen, maar dat is niet aan te raden. Onze generatie is zo gewend aan technische innovaties dat we dit al snel doorhebben. We herkennen patronen en schrijfwijzen en missen de persoonlijke touch van een door een mens geschreven tekst. Hoe gebruik je AI dan wel? Dat laten we in dit artikel zien.
Een goed AI-resultaat begint met een sterke prompt
Hier zijn een paar tips om een goede prompt te maken.
1. Wees specifiek:
- Vaag: “Schrijf een artikel over WordPress-thema’s.”
- Specifiek: “Schrijf een artikel van 500 woorden over de beste WordPress-thema’s voor 2024, met voorbeelden.”
2. Bepaal de schrijfstijl:
- Geef AI informatie over de doelgroep van het artikel, bijvoorbeeld jonge professionals uit de IT-branche.
- Beschrijf de tone of voice, bijvoorbeeld toegankelijk en informeel.
Niet tevreden met het resultaat?
Vraag AI wat er nodig is om tot een beter resultaat te komen, of geef meer context en voorbeelden. Zo train je jouw AI.
Wel tevreden met het resultaat?
Schrijf aan de hand van de suggesties je eigen teksten en opmaakstijl. Vermijd typische AI-kenmerken, zoals het overmatig gebruik van hoofdletters.
Verbeter de leesbaarheid van je content met AI
Wie heeft er nog de tijd om lange artikelen door te lezen? Tegenwoordig zijn we eerder geneigd om te scannen naar relevante informatie. AI kan je helpen de leesbaarheid van je content te verhogen, bijvoorbeeld door bepaalde onderdelen te highlighten en secties te creëren waardoor de content beter te scannen is. Wist je dat het gewenste leesniveau van websitebezoekers in Nederland B1 is? Zelfs professionals geven de voorkeur aan gemakkelijk te begrijpen teksten. Laat je teksten herschrijven door AI naar niveau B1 en voorkom dat je lezers afhaken door te veel vakjargon of onnodige complexiteit.
Slimme zoekresultaten door de opkomst van Search Generative Experience (SGE)
Als je bekend bent met SEO en zoekwoordenoptimalisatie, weet je dat je niet meer wegkomt met het toevoegen van heel veel zoekwoorden in je teksten, ook wel “keyword stuffing” genoemd. Google raadt aan om echt voor je klant te schrijven. Maar hoe doe je dat? De grootste reden voor een websitebezoek is dat we iets willen halen: een product, service of informatie. Kortom, we hebben een vraag die beantwoord moet worden, en dat willen we zo snel mogelijk.
Wat is Search Generative Experience (SGE)?
Search Generative Experience, of kortweg SGE, is een nieuwe manier van zoeken die steeds populairder wordt. SGE maakt gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) om je tijdens het zoeken niet alleen zoekresultaten te tonen, maar ook een uitgebreid antwoord op je vraag te geven.
Het doel van SGE is om de manier waarop we zoeken te verbeteren en te vereenvoudigen. Het zorgt ervoor dat je niet door tientallen links hoeft te scrollen, maar direct het antwoord op je vraag krijgt. Dankzij de kracht van kunstmatige intelligentie kan SGE complexe vragen aan, zoals “Wat is de beste route voor een roadtrip door Europa in de zomer?” en geeft het een gedetailleerd antwoord. Naast tekstuele antwoorden kan SGE ook afbeeldingen, video’s en kaarten tonen om je vraag beter te beantwoorden.
Hoe maak je jouw website klaar voor de komst van SGE?
Google geeft suggesties voor gerelateerde zoekopdrachten, zoals:
- Hoe maak ik een eigen website?
- Hoeveel kost het om een website te laten maken?
Zorg ervoor dat je de vragen beantwoordt die relevant zijn voor jouw website en je doelgroep. Dit kan bijvoorbeeld door overzichtelijke stappenplannen te maken en bijpassend beeld- of videomateriaal toe te voegen. Tip: gebruik AI voor het maken van een voice-over voor jouw video’s.
Tot slot raden we aan om nooit vertrouwelijke informatie, zoals persoonsgegevens, te delen met AI.