Sterk online imago? Denk aan e-mail, foto, website en tagline

Imago is het beeld dat mensen van jou hebben.

Dit beeld bepaalt hoe anderen reageren op jou en jouw acties.  Een sterk imago is een versneller, een vermenigvuldiger en iets dat je het voordeel van de twijfel geeft.

Op jouw online imago heb je enorm veel zeggenschap. Je kunt het vormen. Hier zijn vier middelen die een grote impact hebben op jouw imago.

Sterke opvallende foto’s van jezelf

Mensen letten op mensen.

Wat een persoon ziet, beïnvloedt bewuste en onderbewuste gedachten.

Dit is ook online zo. Jouw foto heeft invloed op hoe jouw teksten worden ervaren. Dit kan voordelig of nadelig zijn. Er zit een flink verschil tussen het beeld dat je creëert met een vage spiegelselfie en een foto die door een fotograaf is gemaakt.

Maar een foto kan meer voor je betekenen

Want een stap verder dan een simpele kwalitatieve foto is een professionele foto waarbij de omgeving, attributen of houding iets vertelt over jou. Dit zorgt niet alleen voor professionaliteit, maar ook menselijkheid en herkenning.

Combineer dit met de eerste zin ‘mensen letten op mensen’ en dan heb je met een fotoshoot een lading foto’s die je kwijt kunt op je website, social media en andere platformen om op te vallen en onthouden te worden.

Een eigen e-mailadres

Theoretisch maakt het natuurlijk niet uit of je een mail stuurt vanuit een eigen mailadres of een hotmailadres. Een mail is een mail.

Maar we leven niet in een theoretische wereld. In de praktijk heeft het mailadres dat je gebruikt een directe invloed op hoe jouw mail overkomt.

Wanneer iemand een mail stuurt via een gratis e-mailadres, zoals gmail, dan komt dat minder serieus en professioneel over. Bij elke vraag of onderhandeling via de mail met iemand die je niet kent, kan dit een beslissende factor zijn.

Het gebruiken van een eigen domeinnaam in combinatie met een mailpakket is daarom een simpele manier om professioneler over te komen.

Een tagline

Een tagline is één zin die iets vertelt over wie je bent, wat je doet en wat je anders maakt.

Dit kan over een persoon of een bedrijf gaan. Het is een zin die je vaak ziet op social media, op zakelijke websites en persoonlijke websites.

Je kunt met een tagline een beeld creëren dat anderen van jou hebben. Het loont om een mooie zin in elkaar te knutselen die iets pakkend zegt over jou.

Een eigen website

Een eigen website is de perfecte tool om je online imago vorm te geven.

De meeste mensen die nieuwsgierig zijn naar een persoon, googelen de naam. Een eigen website zal daar bijna altijd bovenaan ranken.

Jij bepaalt daar wat die zoekers zien. Jij bepaalt wat je vertelt en hoe je dat vertelt. Jij hebt met een eigen website de volledige controle over het beeld dat je wil uitstralen.

Met WordPress en deze handleiding kan iedereen een eigen website in elkaar zetten.