Is jouw blog niet vindbaar in Google? 4 tips om beter zichtbaar te worden

SEO google

Er zijn miljoenen blogs in de digitale wereld, en het grootste deel krijgt minder dan 100 lezers per maand. Je hebt dan misschien wel de perfecte artikelen, als ze niet zichtbaar zijn krijg je geen lezers. Hoe kun je jouw blog uit de schaduw halen van de vele andere blogs?

Hoe komen zoekmachines bij zoekresultaten?

Artikelen komen niet zomaar uit de lucht vallen als je de internetbrowser opent. De meeste mensen komen bij een artikel omdat ze informatie zoeken over een onderwerp dat in dit artikel behandeld wordt. Dit zijn bijvoorbeeld de artikelen die gevonden worden als je zoekt op ‘Content Marketing Strategie’:

SEO resultaten

Dit zijn de artikelen die door Google gezien worden als de meest relevante  voor de zoekwoorden die je net hebt ingevuld in de zoekbalk van Google. Het zijn de makers van de artikelen die er voor hebben gezorgd dat de artikelen op deze plekken in de zoekresultaten terechtgekomen zijn.

Deze mensen hebben de artikelen geoptimaliseerd om hoog in de zoekmachines te komen. De term die hier bij hoort is SEO, Search Engine Optimisation (Zoekmachineoptimalisatie).

Wat houdt Search Engine Optimisation in?

SEO is de samenvoeging van allerlei technieken die leiden tot een beter resultaat in de zoekmachine. Bij SEO wordt met verschillende factoren rekening gehouden, zoals relevantie van de titels, de inhoud en wat de ervaring is van andere gebruikers. Vroeger ging dit anders, aldus Rand Fishkin, oprichter van MOZ.

Fishkin stelt dat er vroeger alleen maar naar de plaatsing van sleutelwoorden in de website werd gekeken, omdat Google deze sleutelwoorden vereiste voor een goede ranking in de zoekmachine. Tegenwoordig werkt dat niet meer, omdat er naar veel andere factoren wordt gekeken, zoals hoe jouw website gewaardeerd is door bezoekers, hoe vaak er content van jouw site gedeeld is, enzovoort.

Deze nieuwe ontwikkelingen zijn positief, omdat de gebruikservaring van de gebruiker niet prettiger was met alle sleutelwoorden overal in de website gepropt. Zonder alle irritante, geforceerde woorden in de teksten vindt de lezer de website prettiger te gebruiken, zodat een lezer veel meer geneigd zal zijn om een artikel te delen, en de site zichtbaarder wordt voor de wereld.

Wat moet je doen om jouw site te optimaliseren voor gebruikers en zoekmachines?

Er zijn veel manieren waarop je jouw site kan optimaliseren, en deze gaan lang niet alleen over het optimaliseren voor de zoekmachines. Tegenwoordig komt er veel meer bij kijken. Het doorlopen van deze stappen kost weliswaar tijd, maar het resultaat liegt er niet om. Hieronder staan 4 manieren uitgelegd:

 1.     Een unieke waarde en ervaring voor je gebruikers creëren

Het is van grote waarde als je website onderdelen heeft die helemaal uniek zijn van websites over hetzelfde onderwerp. Daarvoor moet je in de hoofden kruipen van mensen uit je doelgroep, en iets bedenken dat zo veel anders is dan wat ze normaal zien.

Zorg ervoor dat je doelgroep jouw website meer waard vindt dan andere gelijksoortige websites. Zorg er ook voor dat de ervaring op jouw site heel positief is. Zorg voor een makkelijke en duidelijke indeling, een goed uiterlijk, een snelle laadtijd, en zorg ervoor dat de website op alle platformen (onder andere mobiel, tablet en pc) er goed uitziet. Door deze dingen gaan gebruikers jouw website als prettig ervaren.

 2.     Een goede connectie met social media maken

Zorg er voor dat er knoppen op elke pagina staan waarmee de pagina gedeeld kan worden naar Twitter, Facebook, Google+, enzovoort. Maak de URL’s kort, zodat deze makkelijk en snel overgenomen kunnen worden. Maar bovenal, zorg ervoor dat de bezoeker geprikkeld wordt om de pagina te delen.

3.     Het gebruik van sleutelwoorden op de site optimaliseren

Hoewel Fishkin het niet helemaal waardeert, moet ook hij toegeven dat op sommige plekken op de site sleutelwoorden nodig zijn om de website hoog te krijgen in de zoekmachine. Dit moet dan wel gecombineerd worden met een goede gebruiksvriendelijkheid, zodat de teksten wel goed leesbaar zijn voor de lezer. Waar kan op gelet worden bij het gebruik van de sleutelwoorden?

–         De pagina-titel: deze titel is zichtbaar in de zoekmachines als de link naar het artikel toe, en staat in het bovenste browser-venster als titel. Deze titel moet het hoofdonderwerp van de pagina of site bevatten, en moet ook interessant zijn voor de zoeker om aan te klikken.

–         De header (artikel-titel): dit is de titel die bovenaan de pagina op de website staat, als titel voor de tekst die volgt. Net als de pagina-titel moet deze titel relevant zijn voor de zoekopdracht van de gebruiker.

–         De URL: de link kan ook onderdelen bevatten die goed zijn voor SEO. Niet alleen de domeinnaam, maar ook de rest van de link kan belangrijk zijn voor de vindbaarheid van de website. Als het artikel gaat over een buitenboordmotor, kan het geen kwaad om dit woord ook toe te voegen aan de URL voor een betere vindbaarheid.

–         Benamingen van plaatjes: hoewel de vindbaarheid in Google door middel van plaatjes flink is teruggeschroefd, is het nog altijd nuttig als jouw plaatjes in Google Images te vinden zijn, en jouw bedrijf bekend komt te staan als een bedrijf met kwalitatief goede afbeeldingen. Hiervoor moet je de plaatjes relevante benamingen geven in de bestandsnaam, beschrijving en titel.

–         Meta-beschrijving: hoewel deze niet nuttig is voor SEO, kan de gebruiker wel de relevantie van de pagina bepalen. De beschrijving van de site moet relevant zijn, zodat de gebruiker geprikkeld wordt om jouw pagina te bezoeken. Deze beschrijving staat trouwens in de zoekmachine onder de titel.

4.     Interne en externe links gebruiken

Het gebruik van interne en externe links heeft ook een positieve invloed op de vindbaarheid in zoekmachines. Als je in een tekst links plaatst naar andere relevante onderwerpen op je site, heeft dat een positieve invloed op beide pagina’s.

Ook kan er aan eigenaren van andere sites gevraagd worden of zij een link van jouw site op hun site willen plaatsen, en omgekeerd. Zo maak je ook verkeer op en vanuit externe plekken, wat ook weer goed is voor jouw vindbaarheid in zoekmachines.

 

Er zijn heel veel manieren waarop je een site zichtbaar kan maken, en dit gebeurt allang niet meer alleen door vindbaarheid in zoekmachines. Ook social media en gebruikerservaring spelen tegenwoordig een grote rol, en deze rol is groter dan hier in enkele alinea’s is beschreven. Er komt tegenwoordig dus veel meer bij kijken om vindbaar te worden voor de doelgroep, zodat een goed plan noodzakelijk is.