Foutmelding: wit scherm bij een WordPress website oplossen
Als je een groot wit scherm op jouw website ziet, dan schrik je.
Niet alleen omdat je website het niet doet, maar ook omdat je geen informatie hebt over wat er precies misgaat- en hoe je het oplost. Bij Chrome zie je bijvoorbeeld alleen HTTP ERROR 500 en bij andere browsers niets. Het wordt daarom ook wel een ‘White Screen of Death’ genoemd.
Een wit scherm bij een WordPress website wordt meestal veroorzaakt door:
- Een probleem met caching
- Een error in de PHP code – vaak van een plugin of thema.
- Het overschrijden van de geheugenlimieten (memory limits)
Het komt vaak voor dat het ligt aan een specifieke plugin of thema, die wordt geüpdatet of geïnstalleerd. Heb je voordat je een wit scherm kreeg een specifieke plugin of thema bijgewerkt of geïnstalleerd? Dan is het goed mogelijk dat daar het probleem ligt.
Omdat het probleem aan verschillende dingen kan liggen, zijn er meerdere oplossingen die zouden kunnen werken.
- Cache legen
- Plugins en thema deactiveren
- Memory limieten verhogen
Cache legen
Je kunt starten met het legen van de cache van jouw browser en de caching op jouw website. Een cache is een opgeslagen kopie van bestanden, waardoor die sneller bereikbaar zijn.
Je kunt de cache van een specifieke webpagina legen in de browser:
- Via Windows: Houd de CTRL knop ingedrukt en druk op F5
- Via Mac: Houd de Command en de Shift knop ingedrukt en druk op F5.
Je kunt ook de cache van de hele browser legen.
Om dat te doen in Chrome moet je eerst rechtsboven op de drie puntjes klikken. Klik daarna op Settings, ga naar Browser en Security, klik op Clear Browser data, selecteer bij Time Range de optie All Time, vink naast de standaard optie Cookies and other data aan en klik op Clear data.
Daarna kun je de cache van jouw website legen.
- Gebruik je een specifieke caching plugin? Klik dan in de top bar, of bij de specifieke cache plugin op Delete Cache en/of Purge Varnish.
- xel, gebruikt net als veel andere webhosts, ook caching om websites sneller te maken. Log daarom in via het control center, klik op Performance en daarna op Varnish. Klik daar op Cache legen.
Plugins en thema’s: Your Site is Experiencing a Technical Issue
Als het probleem lag aan een specifieke plugin of thema, dan is het goed mogelijk dat je een mailtje krijgt van WordPress met de titel ‘Your Site is Experiencing a Technical Issue’.
In dit mailtje staat welke plugin of thema het probleem veroorzaakt.
- Kun je inloggen op jouw website? Dan kun je direct proberen om die specifieke plugin of thema te deactiveren. Kijk (na het legen van je cache) of je website het weer doet.
- Lukt het niet om in te loggen? In het mailtje staat ook een unieke link om in te loggen via een ‘recovery mode’. Jij kunt dan proberen om via die link in te loggen en de desbetreffende plugin uit te schakelen.
Back-up terugzetten
Is het witte scherm verschenen na een specifieke recente actie? Dan zou je via het control center een back-up terugzetten. Je kunt daarna je stappen traceren om erachter te komen welke actie zorgde voor het witte scherm.
Deactiveren van plugins via FileZilla
Wanneer het niet lukt om in te loggen en plugins te deactiveren, dan kun je dat doen via FTP.
Het is altijd verstandig om eerst een back-up te maken wanneer je (grote) aanpassingen gaat doorvoeren. Wanneer je een WordPress hostingpakket hebt, dan kun je de xel omgeving handmatig een back-up maken.
Je kunt daarna de volgende handleiding gebruiken om FileZilla te installeren en in te loggen op de server van jouw website.
Na het inloggen met Filezilla
- Dubbelklik rechts op de naam van jouw website
- Dubbelklik dan op WP-contents
- Klik dan met je rechtermuisknop op Plugins en klik op Rename. Je kunt dan de naam hernoemen naar bijvoorbeeld Plugins-old.
Omdat WordPress die map niet herkent, worden de plugins in die map automatisch gedeactiveerd. Kijk daarna of het witte scherm is verdwenen. Hernoem daarna de map weer naar Plugins. WordPress vindt de map dan weer, maar de plugins zijn nog steeds gedeactiveerd.
Als de website het weer doet, dan kun je de plugins één voor één activeren, en ververs de website na elke activatie om erachter te komen welke plugin de boosdoener is.
Weet je welke plugin of thema het probleem veroorzaakt?
Dan zou je contact op kunnen nemen met de ontwikkelaar van de plugin of het thema. Wanneer de ontwikkelaar de plugin of het thema actief onderhoudt, dan is het mogelijk dat er een fix wordt gepubliceerd.
Maar het komt voor dat een plugin of thema niet actief wordt onderhouden, vaak wanneer die niet zo populair is. Je kunt dan het best een alternatieve plugin of thema gebruiken.
Deactiveren van thema
Je kunt dezelfde stappen herhalen voor het deactiveren van een thema. Dan zou je het mapje Themes kunnen veranderen naar bijvoorbeeld Themes-old. En daarna de naam weer terug veranderen.
Een basisthema van WordPress (het thema waarmee jouw website begon), wordt dan geactiveerd. Heb je dat thema verwijderd? Dan zou je het thema handmatig moeten downloaden en in het mapje van Themes plaatsen. Controleer of jouw website het weer doet met het basis thema van WordPress. Als dat het geval is, dan ligt het probleem bij het thema. Je zou dan contact op kunnen nemen met de ontwikkelaar van het thema.
Memory limieten
Je kunt ook een wit scherm krijgen wanneer een script de PHP-limieten van de server overschrijdt. Dit kan het geval zijn wanneer je een groot thema of plugin probeert te installeren. Of wanneer je bijvoorbeeld een demo website, met tientallen afbeeldingen en video’s, importeert.
Bij xel staan de limieten redelijk hoog, waarbij dit meestal niet het probleem is. Je kunt in jouw xel omgeving de PHP-limieten bekijken en tijdelijk verhogen door eerst te klikken op het kopje Performance en daarna op PHP-instellingen. Je kunt dan de limieten tijdelijk verdubbelen.
Kom je er niet uit?
Je kunt natuurlijk de servicedesk van xel mailen en bellen voor assistentie bij dit probleem.